CRM ορισμός
Το CRM (Customer Relationship Management ή Διαχείριση Πελατειακών Σχέσεων) είναι μια λύση λογισμικού (πολλές φορές διαθέσιμη και ως υπηρεσία – Software as a Service), η οποία διευκολύνει μια εταιρεία κατά την αλληλεπίδρασή της με τους πελάτες της, υφιστάμενους και δυνητικούς. Ουσιαστικά αυτό που κάνει ένα σύστημα CRM είναι να διαχειρίζεται τα προσωπικά στοιχεία, τις πωλήσεις και τη ροή των διεργασιών που αφορούν στους πελάτες, ξεκινώντας πολύ πριν την πώληση και συνεχίζοντας μετά από αυτή. Άλλωστε, για κάθε επιχείρηση στόχος δεν είναι μόνο η εξεύρεση νέων πελατών, αλλά και η διατήρηση των υφιστάμενων, με την αξιοποίηση νέων ευκαιριών πώλησης τη στιγμή που παρουσιάζονται.
Μπορεί ο όρος CRM -όπως περιγράφηκε παραπάνω- να αναφέρεται στο προϊόν, αλλά στην ουσία πρόκειται για μια “ομπρέλα” που περικλείει τη στρατηγική, τις πρακτικές και την τεχνολογία, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση της πελατοκεντρικής φιλοσοφίας της επιχείρησης, εστιάζοντας στον παράγοντα άνθρωπο, είτε πρόκειται για πελάτη,για χρήστη υπηρεσιών, για συνεργάτη ή προμηθευτή.
Ο απώτερος σκοπός δεν είναι άλλος από την οικοδόμηση ισχυρών πελατειακών σχέσεων με στόχο την αύξηση της κερδοφορίας της επιχείρησης.
Μια εσφαλμένη εντύπωση που επικρατεί είναι ότι το CRM αφορά μόνο το τμήμα πωλήσεων μιας εταιρείας. Ωστόσο, τα οφέλη είναι μεγαλύτερα και αφορούν ολόκληρη την επιχείρηση. Το CRM δεν είναι ένα εργαλείο μόνο για τις πωλήσεις και το marketing. Αντιθέτως, πρέπει να ενσωματωθεί πλήρως στο καθημερινό workflow της επιχείρησης, από το τμήμα HR και την υποστήριξη πελατών, μέχρι τη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Μία σύγχρονη λύση CRM στοχεύει εκεί ακριβώς, διαθέτοντας modules και λειτουργίες που διασυνδέονται με τις υφιστάμενες εγκατεστημένες εφαρμογές μέσα σε μια επιχείρηση.
CRM: Ιστορική αναδρομή
Τι περιλαμβάνει το CRM
Χαρακτηριστικά CRM
Μερικά από τα βασικότερα χαρακτηριστικά μίας σύγχρονης λύσης CRM είναι τα ακόλουθα:-
Συγχρονισμός με όλες τις γνωστές εφαρμογές και cloud υπηρεσίες εφαρμογών γραφείου (Microsoft Office, Gmail, Microsoft Office 365) για εισαγωγή επαφών, δραστηριοτήτων και μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου
-
Διαχείριση καθημερινών εργασιών όπως τηλεφωνικές κλήσεις, συναντήσεις και emails
-
Ολοκληρωμένη διαχείριση επαφών και λογαριασμών.
-
Διαχείριση leads και μετατροπή σε ευκαιρίες πώλησης.
-
Πλήρης διαχείριση ευκαιριών πώλησης.
-
Διαχείριση πιθανοτήτων κλεισίματος πώλησης.
-
Αναλυτική παρακολούθηση δραστηριοτήτων πωλητών.
-
Δημιουργία καταστάσεων υφιστάμενων και υποψηφίων πελατών.
-
Αυτοματοποιημένη εκτέλεση προωθητικών ενεργειών.
-
Υποστήριξη πολλαπλών τύπων προωθητικών ενεργειών.
-
Ανάλυση αποδοτικότητας ευκαιριών πώλησης και προωθητικών ενεργειών.
-
Σχεδίαση ερωτηματολογίων και διαχείριση απαντήσεων.
-
Αναλυτική παρακολούθηση κάθε επικοινωνίας με πελάτη, ανεξαρτήτως μέσου (τηλέφωνο, fax, email, SMS κλπ.).
-
Παρακολούθηση ιστορικού προσφορών και δημιουργία νέας προσφοράς βάσει αντίστοιχης προγενέστερης.
-
Ευέλικτη καταγραφή και αξιοποίηση όλων των στοιχείων για τη διαχείριση της ευκαιρίας πώλησης (στάδια πώλησης, ανταγωνισμός, συστάσεις, συνεργάτες, πόροι, συμμετέχοντες, εκτιμώμενος χρόνος και έσοδα, πιθανότητα επιτυχίας κλπ.).
Εξελιγμένα χαρακτηριστικά CRM
Τα πλεονεκτήματα του CRM
Πώς να επιλέξετε το σωστό CRM
Προσδιορισμός αναγκών
Κάθε επιχείρηση, πριν ξεκινήσει την έρευνα αγοράς, είναι πολύ σημαντικό να έχει ξεκάθαρη ιδέα σχετικά με το τι είναι αυτό που προσπαθεί να πετύχει. Το προϊόν που θα επιλέξει, θα πρέπει να ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες της. Θα πρέπει επίσης να μπορεί να προσαρμόζεται εύκολα, καθώς η επιχείρηση εισέρχεται σε νέες αγορές ή αναπτύσσεται με οποιονδήποτε τρόπο (γεωγραφικά, με νέα προϊόντα, νέες υπηρεσίες κλπ.). Κάθε CRM ξεκινά με τη διαχείριση επαφών σε μια κοινόχρηστη βάση δεδομένων. Στη συνέχεια, ακολουθούν οι δυνατότητες παρακολούθησης πωλήσεων και ευκαιριών πώλησης και η ενσωματωμένη λειτουργικότητα εξυπηρέτησης πελατών.
Πρωταρχικό μέλημα κάθε εταιρείας θα πρέπει να είναι πως να ταιριάξει το σύστημα CRM που θα επιλέξει με τους ευρύτερους στόχους της.
Ευελιξία & cloud
Εκτός από τις άμεσες, είναι σημαντικό να λαμβάνονται υπόψη και οι μακροπρόθεσμες ανάγκες και η μελλοντική ανάπτυξη. Για αυτό, είναι χρήσιμο ένα σύστημα CRM να είναι modular. Ιδανικά, η πλατφόρμα θα πρέπει να βασίζεται στο cloud για να μπορεί αφενός να φιλοξενεί απρόσκοπτα δεδομένα και επαφές, αφετέρου οι τυχόν αναβαθμίσεις να γίνονται αυτόματα. Επιπροσθέτως, η cloud προσέγγιση προσφέρει μέγιστη ασφάλεια και έλεγχο, αυτόματη λήψη backup, καθώς και προηγμένες λύσεις ανάκτησης δεδομένων, ενώ βέβαια είναι διαθέσιμη από παντού και με οποιαδήποτε συσκευή.
Τέλος, και το μοντέλο λειτουργίας είναι πιο ευέλικτο, αφού το σύστημα διατίθεται απλά με μια συνδρομή (συνήθως ετήσια), ανάλογα με τις θέσεις εργασίας, ενώ μπορεί να προσαρμόζεται εύκολα σε μελλοντικές ανάγκες με την αγορά πρόσθετων modules.
Συνοπτικά, το cloud CRM προσφέρει:
-
Ταχύτερη ενσωμάτωση
-
Αυτόματες αναβαθμίσεις
-
Προσαρμοστικότητα στις ανάγκες
-
Ευέλικτη αδειοδότηση
-
Δυνατότητα εργασίας από οπουδήποτε και από οποιαδήποτε συσκευή
-
Αυξημένες δυνατότητες collaboration